Skip to content

Gunnel Hedberg

Strategier för en ny teknik

 
Præsentation ved Nordisk Forum for Boghistories 5. seminar
7.10.2011, Lunds Universitet


Gunnel Hedberg er uddannet bibliotekar og doktorand i bokhistoria
fra Avdelningen för Bokhistoria, Lunds universitet. Den følgende tekst er en sammenfatning af Hedbergs foredrag ved forummets seminar den 7.10.2011. Hedberg arbejder på en afhandling om litografiens historie i Sverige.


 
Beslutsfattande och planering är centrala forskningsområden inom flera discipliner idag. Inte minst inom företagsekonomi och statsvetenskap har viktiga framsteg gjorts. Strategier för tekniköverföring och implementering är viktiga för ett lands ekonomiska utveckling och strategier är viktiga verktyg inom företaget från idé till slutprodukt (Jf. P.C. Lockemann: Technology Transfer. Political Pressure, Economic Necessity, Social Phenomenon, Financial Reward, or Intellectual Pleasure? Compareative Technology Transfer and Society 2, 2004; 2, s. 133-173.) Inom historisk forskning har emellertid funderingar över hur och varför väl alltid gjorts.


1. Reproduktion af dansk litografisk feltpresse fra 1843

När en ny teknik etableras i riket på statligt initiativ, har en rad överväganden gjorts om vad denna teknik var tänkt att användas till och hur den skall få framgång. Eftersom det inte finns något dokumenterat om dessa överväganden, funderar jag något över hur man så att säga bakvägen skall försöka nå svaren. Ett exempel hämtat från Danmark är sällsynt i sin utförlighet, om hur stentryck skulle kunna användas för militärt bruk. Här råder det ingen tvekan om vad förslagsställaren hade tänkt sig.

Det är kapten Carl Henckel, anställd vid Det Kongelige Stentrykkeri, som har författat ett erbjudande till den franske kung Ludvig Philip – borgarkungen – om en mobil fältpress. Förslaget, vackert inbundet, är idag i min ägo. Men förslaget i sin nuvarande skepnad saknar de bilagor Henckel hänvisar till i sin skrift. Nu är emellertid den lyckliga omständigheten att Carl Henckel hade författat ett liknande erbjudande också till den danske kungen, vilket har kvar sina bilagor. (Jag gjordes uppmärksam på denna danska version av Erwin Nielsen, chef för det grafiska museet i Odense). I synnerligen noggranna ritningar och en målande teckning har Henckel beskrivit hur fältpressen var konstruerad och skulle fungera. (Bild 1). Henckel var en skicklig litograf, utlärd i Tyskland. Eftersom inget av förslagen finns i respektive lands riksarkiv, är det troligt att förslagen aldrig sändes iväg till sina avsedda adressater.

Henckel hade alltså en klar målsättning med sitt litografiska tryckande: en militär användning. Därutöver vet vi att han som anställd i det kungliga stentryckeriet i Köpenhamn var en skicklig porträttlitograf och teknisk ritare.

***

I december 1817 kommer de första yrkeslitograferna till Stockholm (och Sverige): Fehr & Müller. De kommer på initiativ av Carl Johan. Vilket motiv hade han? Militär användning? Troligen ställde de krav på att få lov att trycka noter, för att få ekonomi på sin verksamhet. I Sverige fanns emellertid ett priviligium exclusivum utfärdat för krigsrådet Olof Åhlström, vilket stod i vägen.

Knuten löstes genom en omtolkning av Åhlströms ensamrätt. Rätten att trycka noter medelst stentryck stod därmed öppet för vem som helst. Myndigheterna företog också andra åtgärder till stöd för stentryckandet. Lagändringar, stöd i form av beviljade lån. Senare skulle också ekonomiskt stöd beviljas personer som ville resa ut och lära sig stentryckarkonsten.

De som startade stentryckerier under det första årtiondet, kom från flera olika yrkeskategorier. Uppenbart trodde de att en stentryckspress kunde komplettera deras respektive verksamhet: Musiker och musikhandlare ville trycka noter, bokhandlare som kunde sälja planscher o.s.v. Här var således stentryckspressen ett komplement.

***

Hur gick det då den första tiden? Sammanställningen av stentryckerier ger en dyster bild av flertalet konkurser och lämnade företag. Det skulle alltså dröja innan stentrycket i Sverige kunde stå på stabil grund.
 
 

Gunnel Hedberg
gh@ihe.se

 

For at henvise til teksten:
Gunnel Hedberg: »Strategier för en ny teknik«, oplæg ved Nordisk Forum for Boghistories 5. seminar, 7.10.2011, Lunds Universitet. URL = https://nffb.wordpress.com/seminarer/nffb5/hovet/
[Tilgået DAGS DATO]

 
 

Reklamer
One Comment leave one →
  1. Wolfgang Undorf permalink
    juli 12, 2012 9:27 am

    Hej Gunnel!
    Du hänvisar mycket kort i slutet av ovan stående text till “flertalet konkurser och lämnade företag” i början av etableringen av litografin i Sverige. Hur såg det ut lite mer konkret? Hur många av dessa konkurser o.d. kan tillskrivas utövarnas ekonomiska oförmåga och hur mycket berodde på en marknad vars svenska historia inte kan isoleras från omvärlden?
    Hjärtliga hälsningar,
    Wolfgang

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: